frans-antwoorden.nl
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Zoeken
 
 

Geef resultaten weer als:
 


Rechercher Geavanceerd zoeken


Heel V56 Exercice 01 t/m 118

Ga naar beneden

Heel V56 Exercice 01 t/m 118 Empty Heel V56 Exercice 01 t/m 118

Bericht  SoepVanDeDag do sep 08, 2011 6:59 pm

Libre Service V56

Leesvaardigheid algemeen deel

Dossier 1 Les uns et les autres

Exercice 1
Leerling.

Exercice 2
1 lecture détaillée
2 lecture détaillée
3 lecture sélective
4 lecture détaillée
5 lecture globale
6 lecture globale
7 lecture sélective
8 lecture détaillée
9 lecture globale
10 lecture détaillée
11 lecture sélective
12 lecture globale

Document 1 Poésie

Exercice 3
1 Proza heeft niet per definitie een bepaald ritme in de zinnen. Poëzie heeft dat wel. Bovendien wordt er in de poëzie, veel meer dan in proza, gebruik gemaakt van beelden en vergelijkingen. Verder heeft poëzie vaak rijmende regels.
2 liefde of verliefdheid
3 Bijvoorbeeld: l'amour, la tendresse, le coeur, le manque, le désir.
4 amour heureux: Pour toi
amour malheureux: Combien je t'aime, Love Christelle, You and me, Serge

Exercice 4
a verwelkt
b plukken
c oprapen
d wees
e gescheurd
f weer vastlijmen
g vervullen
h toch
i waarschijnlijk
j in alle staten zijn
k verdrietig maken
l losmaken
m mijn ziel
n pijn doen
o voortduren
p meenemen
q dreigen

Exercice 5
1 een verwelkte roos, een dood blad, een wees, een gescheurde bladzijde
2 Ze zijn allemaal aangetast / niet meer compleet.
3 Regel 11 t/m 15.
4 1 Ton nom, si joliment prononcé,
2 Me donne une joie inexpliquée.
3 A chaque fois que je t'aperçois,
4 Je suis dans tous mes états.
5 Une seule chose me chagrine,
6 C'est de savoir que tu as déjà une copine
7 Personne ne pourra t'empêcher de l'aimer,
8 D'un amour passionné.
9 Ni même moi,
10 Qui suis folle de toi.
5 Leerling.
6 De jongen op wie ze verliefd is, heeft al een vriendin.
7 Suggestie:
1 Als je wat meer naar me zou kijken,
2 Zou je weten waarom ik zo verdrietig ben.
3 Laat me in je oor fluisteren
4 Om je zachtjes te zeggen dat ik van je hou.
5 Alsjeblieft, kijk naar me.
6 Ik zou van jou zijn, ja, alleen maar voor jou.
7 Ik wil dat je begrijpt,
8 Hoeveel ik van je hou.
8 Yannick zou de maan wel willen plukken, zijn ziel verkopen, een hele nacht op het lemmet van een mes dansen, de wereld veroveren.
9 Yannick zegt letterlijk dat hij de bladzijde niet kan omslaan. Hij kan het hoofdstuk Christelle niet als afgesloten beschouwen.
10 Leerling.

Document 2 Etat de choc à Montigny

Exercice 6
1 Zelfmoord van een scholier.
2 Wie de scholier was, hoe hij tot zelfmoord is gekomen en waar het is gebeurd.
3 a un fait divers
b een gemengd bericht; iets uit het dagelijks leven
4 Toutes les nouvelles / Versailles
5 C

Exercice 7
a + 6
b + 7
c + 18
d + 10
e + 11
f + 14
g + 12
h + 3
i + 2
j + 1
k + 5
l + 13
m + 19
n + 16
o + 17
p + 15
q + 9

Exercice 8
1 a collégien middelbare scholier
b une bagarre een ruzie
c les proches de familieleden
d des immeubles flatgebouwen
e enseignants leerkrachten
2 a aux alentours de ongeveer
b au pied de(s) aan de voet van / onder aan
c une collision een botsing
d inerte onbeweeglijk
e les témoignages de verklaringen
3 a malentendant slechthorend
b un accrochage een aanvaring
c les raisons de redenen
d son opposant zijn tegenstander
4 a l'auteur de dader
b le principal de directeur
c penaud benauwd, beschaamd
d modeste eenvoudig
e l'aide de hulp
5 a en flagrant délit op heterdaad
b la communication de boodschap
6 a consterné ontsteld
b effondré ingestort
c horrible verschrikkelijk
d de plus bovendien
7 a n(e) que slechts
b parfois af en toe
c chahuté onder de voet gelopen
8 a un enchaînement een opeenvolging

Exercice 9
1 1 De hoofdpersoon is een jongen van 14 jaar.
2 Hij heeft zich van het leven beroofd.
3 Dat deed hij op het Place Georges Pompidou, in Montigny.
4 Waarschijnlijk omdat hij van school geschorst was.
5 Hij is uit een raam op de zevende verdieping gesprongen.
2 mercredi 14h30 De baas van de snackbar hoort een dof geluid.
mardi après-midi De jongen geeft een klasgenoot een kopstoot.
mercredi matin De schooldirecteur schorst de jongen.
mercredi à midi De jongen komt thuis.
mercredi vers 14h15 De politie belt naar het huis van de jongen.
mercredi 14h30 De jongen springt uit het raam.
jeudi matin Het nieuws raakt bekend op school.
3 B
4 A
5 C
6 Citaat A: le patron du bar-sandwicherie
Citaat B: la mère
Citaat C: un enseignant du collège 'Les Prés'
Citaat D: un enseignant du collège 'Les Prés'
Citaat E: un enseignant du collège 'Les Prés'
Citaat F: un enseignant du collège 'Les Prés'
Citaat G: les inspecteurs

Exercice 10
a trouwens
b opdat
c namelijk
d daarom
e toch
f aangezien
g inderdaad
h kortom
i zodra
j inderdaad
k hoewel
l mits, als ... maar
m bovendien
n dientengevolge, dus
o terwijl

Exercice 11
a à savoir
b Aussitôt que
c Bien que
d bref
e par conséquent
f Certes
g D'ailleurs
h en effet
i en outre
j pour que
k pourtant
l Pourvu que
m c'est pourquoi
n tandis que
o Vu que

Document 3 Sans titre

Exercice 12
1
1 oproep aansporen afgestudeerden geschiedenis
2 advertentie aansporen (werven van stagiaire) studenten communicatie/marketing
3 filmrecensie informeren lezers die een film willen gaan zien
4 nieuwsbericht informeren alle lezers
5 anekdote vermaken alle lezers
6 fictionele tekst vermaken alle lezers
7 cartoon vermaken / aanzetten tot nadenken alle lezers
8 ingezonden brief overtuigen alle lezers
9 reisgids informeren vlooienmarkt- of antiekliefhebbers
10 rectificatie informeren lezers van het nummer van 10 april
11 adreslijst informeren mensen met e-mail
12 beursberichten informeren lezers met economische interesse

Exercice 13
2 communicatiestudenten een stageplaats aanbieden
3 informatie geven over de film Waterworld
4 informeren over de laatste stand van zaken bij transplantatie
5 laten lachen om egoïsme van mensen
6 uitleggen hoe de verteller Mimi ziet
7 duidelijk maken hoe belangrijk talenkennis is
8 oproepen tot plaatsen van snelheidsbegrenzers
9 informeren over de Franse vlooienmarkt
10 vergissing herstellen: expositie is niet in Bordeaux maar in Lyon
11 hulpprogramma's bespreken om e-mailadressen te vinden
12 informatie geven over beursindexcijfers

Document 4 L'amour sans frontières

Exercice 14
1 Liefde zonder grenzen.
2 In een blad voor jongeren, met name voor vrouwen.
3 Fictionele tekst.
4 Vermaken.
5 Jonge vrouwen, tussen de 15 en 25 jaar.

Exercice 15
1 a kwalijk nemen
b zin hebben om
c bezig zijn te
d er genoeg van hebben om
e zich laten beetnemen
f de kracht hebben om
g iets horen van
h verplicht zijn om
i nodig hebben
j het beu zijn te
k bereid zijn om / klaar zijn om
2 a + 2 nadenken over een moeilijke vraag
b + 4 lijden aan een ziekte
c + 6 de wang van zijn/haar vriend(in) strelen
d + 1 zijn banden verbreken
e + 10 in snikken uitbarsten
f + 9 een misdaad bekennen
g + 7 een ziek kind vertroetelen
h + 5 op zijn schreden terugkeren
i + 3 komen aanwaaien bij iemand
j + 8 't uitschreeuwen van woede
3 a + 10 hij vergeet / hij herinnert zich
b + 9 hij komt dichterbij / hij verwijdert zich
c + 11 hij vermaakt me / hij verveelt me
d + 3 hij is opgewonden / hij is kalm
e + 7 hij stoot haar af / hij trekt haar aan
f + 13 hij is gekwetst / hij is gevleid
g + 8 hij slaagt / hij mislukt (zakt)
h + 2 hij is onverschillig / hij is gemotiveerd
i + 4 hij is genezen / hij is ziek
j + 6 hij gaat slapen / hij staat op
k + 1 hij stopt / hij gaat door
l + 14 hij staat toe / hij verbiedt
m + 5 hij gaat naar beneden / hij gaat naar boven
n + 12 hij gaat achteruit / hij gaat vooruit

Exercice 16
1 Scène 1 met haar moeder.
Scène 2 met Philippe.
Scène 3 met haar moeder.
Scène 4 met Mario.
2 Scène 1: Mathilde is melancholiek omdat ze steeds aan haar vakantieliefde moet denken.
Scène 2: Mathilde is geïrriteerd omdat Philippe er bij haar op aandringt om weer een relatie te beginnen.
Scène 3: Mathilde is triest omdat ze niets van Mario hoort.
Scène 4: Mathilde is nog steeds triest maar wordt blij verrast omdat Mario toch komt.
3 Leerling.
4 In de kamer van Mathilde.
5 bureau, bed
6 Leerling.
7 Waar en hoe Mathilde en Mario elkaar tegenkwamen.
8 Leerling.
9 Mario
10 Leerling.
11 vier
12 Leerling.

Document 5 Gardiennage, babysitting ou MacDo

Exercice 17
1
omschrijving wanneer betaling besteding geld
Axelle babysitter woensdag 18-20 u 30 F per uur uitgaan
Didier bewaker in vakantie-dagverblijf voor kinderen schoolvakanties, hele dagen 1200 F per week sparen en uitgaan, kleding en platen
Bruno manusje van alles in Disneyland zaterdag en zondag 8-19 u 2700 F per maand reizen en zakgeld
Malika tot ze zakte: verschillende werkzaamheden bij MacDonald's een avond per week en een dag in het weekend 'interessant' zakgeld en kostgeld

Exercice 18
1 De titel lezen en de ondertitels, eventuele illustraties bekijken.
2 Leerling.
3 Leerling.

Exercice 19
a + 11
b + 1
c + 13
d + 7
e + 17
f + 14
g + 15
h + 3
i + 8
j + 5
k + 19
l + 4
m + 10
n + 6
o + 16
p + 2
q + 12
r + 9
s + 20
t + 18

Exercice 20
1 maatschappijleer (voorbereiding op het functioneren als Frans staatsburger)
2 een mengeling van biologie en aardrijkskunde, met nadruk op het ontwikkelen van vaardigheden
3 lichamelijke opvoeding
4 techniek
5 général, technologique, professionnel
6 ES (économique et sociale), L (littéraire), S (scientifique)
7 'le tertiaire': lyceum en daarna nog drie jaar professioneel en voorbereidend op vervolgstudie
8 16 jaar; 21 jaar
9 mensa, cafetaria, mediatheek

Document 6 Union Conseil

Exercice 21
1 Vrijgezellen tussen de 20 en 30 jaar oud.
2 Bijvoorbeeld:
a tendre teder manque d'humour geen gevoel voor humor
b sensible gevoelig têtu koppig
c mignon(ne) charmant égoiste egoïstisch
3 a modeste
b sociable/agréable
c passionné
d tendre
e aimable/gentil
f résolu/décidé
g intelligent/raisonnable
h convenable/correct
i raisonnable/sensé
j ambitieux
k fidèle/loyal
l énergique/ferme
m fin/perspicace/sagace
n spirituel/plaisant
o gai/joyeux
p spontané
q serviable/secourable
r appliqué/travailleur
s entreprenant/actif
t content/satisfait

Exercice 22

1
b oneerlijk la malhonnêteté de oneerlijkheid
c wreed la cruauté de wreedheid
d onverschillig l'indifférence de onverschilligheid
e sluw la ruse de list / de sluwheid
f gemeen la méchanceté de boosaardigheid
g lui la paresse de luiheid
h onvoorzichtig l'imprudence de onvoorzichtigheid
i grillig le caprice de gril
j gek la folie de gekte
k dom la stupidité de domheid
l vijandig l'hostilité de vijandigheid
m ondankbaar l'ingratitude de ondankbaarheid
n vasthoudend la tenacité de vasthoudendheid
o onbezonnen l'étourderie de onbezonnenheid
p trots l'orgueil de trots
q wantrouwig la méfiance het wantrouwen
r laf la lâcheté de lafheid
s gulzig l'avidité de gulzigheid
t onwetend l'ignorance de onwetendheid

2
a + 9 streng toegeeflijk
b + 4 lui ijverig
c + 10 oneerlijk oprecht
d + 7 achteloos gewetensvol
e + 1 bekrompen ruimdenkend
f + 8 gierig vrijgevig
g + 6 elegant lomp
h + 2 gesloten open
i + 3 onhandig handig
j + 5 verstrooid oplettend

Exercice 23
selectief
1 a 26006
b 26005
c 26007
2 a 26014
b 26010
c 26016
3 a 27001
b 27008
c 27009
4 Célibataire, Veuf/veuve, Divorcé(e)

Document 7 Un fait divers et d'amour

Exercice 24
1 Voor de vrouw is er geen seks zonder liefde maar de man vindt dat dat best kan.
2 Er is geen harmonie binnen een relatie.

Exercice 25
1 De vrouw doet voorkomen dat ze geen plaats heeft om te overnachten en als Slimane haar dan mee naar huis neemt, maakt ze de volgende dag een scène.
2 Slimane kan medisch gezien niet de vader zijn van haar kind.
3 Slimane komt erachter dat zijn kinderen niet zijn biologische kinderen kunnen zijn.
4 Uit liefde voor Slimane wilde zijn vrouw hem kinderen geven.
5 Slimane is een goedzak, die een hekel heeft aan geweld en dol is op zijn vrouw.

Exercice 26
1 Het verhaal bewijst niet wat er in de inleiding wordt gesteld betreffende de ideeën van man en vrouw over seks. Maar wel komt in het verhaal terug dat man en vrouw geheimen voor elkaar hebben.
2 Leerling.
3 Leerling.

Exercice 27
Leerling.

Dossier 2 Comme c'est curieux!

Exercice 28
1 bijvoeglijk naamwoord
2 nieuwsgierig, benieuwd; vreemd, merkwaardig, bizar
3 bijwoord
4 vreemd, merkwaardig, bizar
5 étrange, bizarre, insolite

Document 1 Les caves de l'illusion

Exercice 29
1 De tekst gaat over een goochelmuseum.
2 a informatie verschaffen, aansporen tot handeling (bezoek), vermaken, mening uiten
b informatie verschaffen
3 informatief artikel

Exercice 30
1 a + 2
b + 19
c + 17
d + 21
e + 16
f + 15
g + 12
h + 1
i + 20
j + 7
k + 4
l + 8
m + 11
n + 13
o + 3
p + 18
q + 9
r + 22
s + 25
t + 10
u + 6
v + 14
w + 23
x + 5
y + 24
2 a tot een goed einde brengen
b niet leegraken
c stem in het kapittel hebben
d oppassen
e wijken voor

Exercice 31
1 Was het maar mogelijk geweest om met een abacadabra (dus: makkelijk) het museum van Curiositeiten van de grond te krijgen.
2 C
3 a tegenstellend verband
b Waarom het niet makkelijk was.
c Ja.
4 a dû ... son projet
5 De schrijver imiteert een goochelaar, omdat dat bij het thema van het verhaal past en om een overgang te maken naar de beschrijving van het museum.
6 Wat er allemaal in het museum te zien is en gedaan wordt.
7 C
8 Quoi de plus amusant que de jouer à se faire peur? (r. 41-42)
9 Een 'maître de la magie'.
10 Of men wel moet proberen zulke geheimen te ontrafelen.
11 witte en zwarte magie
12 zwarte magie
13 expériences de physique instructives
14 A
15 C
16 unique, magique
17 Inleiding I
Middenstuk II-V
Conclusie VI

Exercice 32
1 1 overtuigen
2 aansporen tot handeling
3 vermaken
4 meningen uiten
5 informatie verschaffen
6 meningen uiten
7 informatie verschaffen
8 informatie verschaffen
9 gevoelens uiten
10 aansporen tot handeling
11 overtuigen
12 meningen uiten
13 meningen uiten
14 aansporen tot handeling
15 vermaken
16 vermaken
17 informatie verschaffen
2 Leerling.

Document 2 La course

Exercice 33
1 aansporen tot handeling
2 bedienend cafépersoneel

Exercice 34
1 In artikel 4 staat dat de deelnemers zelf hun reis dienen te betalen.
2 In artikel 6 staat dat ieder voorwerp of kledingstuk met reclameteksten dat niet door de organisatie is verstrekt, onreglementair is.
3 Volgorde van aankomst, controlestempels, volheid van de glazen.
4 a Geniet maar drink met mate.
b Roken schaadt de gezondheid.
c Buiten bereik van kinderen houden.
d Er kan nog een trein aankomen.
e Niet naar buiten leunen.

Document 3 Pourquoi l'inexpliqué nous fascine

Exercice 35
Paul Caro doet onderzoek naar de aantrekkingskracht van irrationele zaken.

Exercice 36
1 a la vulgarisation
b l'énigme
c gonflé
d à la portée
e privilégier
f l'imaginaire
g la fureur
h en insistant sur
meerkeuzevraag: A
2 a verser dans
b basculer dans
c le merveilleux
d ancré dans
e l'astre
f sombrer dans
g l'inquiétude
h un mauvais sort
i un regain
j amplifier
meerkeuzevraag: B
3 a répandu
b l'attirance
c le bon sens
d la cause
e la clé de voûte
f courant
meerkeuzevraag: A
4 a l'outil
b infiniment
c avoir du mal à
d le noyau
e le confin
f se disputer
g soupçonner
h un aimant
meerkeuzevraag: A
5 a ignorer
b exciter
c la foule
d tout en demeurant
meerkeuzevraag: C
6 a pousser vers
b accumuler
c au bout de
d une avancée
e une extension
meerkeuzevraag: B
7 a accéder à
b s'accroître
c le rassemblement
d la somme
e un objectif
f butiner
g immense
meerkeuzevraag: B

Exercice 37
Leerling.

Exercice 38
Leerling.

Document 4 Sens dessus dessous

Exercice 39
1 diverterende tekst / sketch
2 vermaken
3 a dessus boven
dessous onder
b zelfstandig naamwoord, voorzetsel
4 aan het eind van de zin, versterken van contrast en komisch effect

Exercice 40
1 a + 6
b + 7
c + 4
d + 5
e + 3
f + 2
g + 1
2 a een huurder
b ademen
c de neiging hebben om
d jaloers zijn op
e minachten
f begeren
g afstaan
h verkrijgen
i geld hebben
j verplichten
k te meer omdat
l er belang bij hebben om
m zich voegen bij
n zogenaamd
o dronken
p elkaar slaan

Exercice 41
1 De meeste bewoners willen verhuizen naar een hogere etage.
2 Boven is de lucht die men inademt beter dan beneden.
3 B (r. 24-25)
4 Dat de bewoner van de bovenste etage het houdt met de vrouw van de bewoner van een etage onder de verteller.

Exercice 42
1 a de arbeider
b het sturen, de bediening
c de (wacht)post, het radiotoestel
d de post(erijen)
e het uiterlijk
f de natuurkunde
g het doek, de sluier
h het zeil
i het verslag
j het geheugen
k het boek
l het pond
m de kachel
n de koekenpan
2 a een tekening
b een plan
c een stem
d een weg, een spoor
e een taak
f een vlek
g een wandeling, een tochtje
h een ballade
i een emmer
j een sprong
k het hart
l het koor
3 de sous (r. 23) geld
4 a de overhand de/het bovenste
b het onderspit de/het onderste
c de binnenplaats het hof
d de winkel het magazijn
e het gezicht de voorkant
f de beurs (portemonnee) de beurs
g de vrouw de echtgenote
h een kind een voortbrengsel
i de zetel (stoel) het hoofdkantoor
j het kwaad de pijn
k de ouders de familie
l het geld het zilver
m overeenkomen (met) schrijven (met)
n provoceren veroorzaken
o verloven in dienst nemen
p verdubbelen inhalen

Document 5 Se tenir assis, mais comment?

Exercice 43
1 Hoe netjes te gaan zitten.

Exercice 44
a ontdekken
b de sollicitant
c verbergen
d en zelfs
e de leugen
f jovialiteit, gezelligheid
g de vlucht
h kruisen
i verraden
j de wil
k ontkomen aan
l de benen wijd
m overtuigen
n opgesteld
o aan het hoofd van
p de bijzettafel
q vierkant
r versterken
s de onderneming
t zetelen
u de ridders
v beschikken over
w de ontspanning
x de uitwisseling

Exercice 45
1 D
2 1 Twee banken die haaks op elkaar staan.
2 Twee fauteuils die schuin naar elkaar toe staan, met een tafeltje ervoor.
3 ? Competitie.
? Autoriteit (van degene die aan het hoofd zit).
+ Democratisch.
4 Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel.

Document 6 Sans titre

Exercice 46
1 Ouderdom van het huis of van de bouwmaterialen, condens, nabijheid van waterleidingen.
2 De dochters hebben geesten opgeroepen, er kan een geest achter zitten, of misschien de grootvader van de meisjes.
3 De opgeroepen geesten: r. 19-21, bien que ... survenus.
4 'faux'. Er was ook iets met een spiegel (r. 28) en met verschillende geluiden (r. 27), Poltergeist (r. 27).
5 Leerling.

Exercice 47
a midden in een schipbreuk > keldert
b (de) onderdrukking
c aangekondigde staking
d een financiële instorting > catastrofe
e het begrotingstekort
f (opinie)peiling; de werkloosheid
g stijging van het gemiddelde inkomen
h vermoord
i (een) daling van de sociale lasten
j luchtverontreiniging, het bewijs
k ijzel, gevaar voor het verkeer
l steun van de vakbonden; huisartsen
m de verwezenlijking; van de hervormingen

Exercice 48
1 a boekbespreking (zie onder meer rechts onder de tekst)
b Leerling.

Exercice 49
1 I ... les superstitions sont le sentiment le mieux partagé du monde.
II La nôtre ne fait pas exception à la règle.
III Les superstitions sont des tranquillisants
IV Elles bénéficient aujourd'hui du déclin des religions traditionnelles.
V ? (voorbeelden van bestrijding van bijgeloof)
VI La superstition, voilà l'ennemi:
VII Chacun sent inconsciemment ... philosophie.
VIII ? (voorbeelden bij de vorige alinea)
IX ? (meer voorbeelden: Il y a des objets ...)
X ? (meer voorbeelden: La naissance ...)
XI Beaucoup de ces croyances ... perdurent.
l'homme contemporain ... d'influencer.
2 Leerling.

Exercice 50
1 a civilisation
b alinea II vanaf 'Il y aurait'
c Les superstitions
d alinea VI: superstition = religion
e de voorbeelden uit alinea's VIII, IX en X
2 De schrijver bedoelt waarschijnlijk opleving.
3 Analoog aan de uitspraak van Marx: religie is de opium van het volk
of: omdat de toekomst onzeker is, heeft men er behoefte aan om gerustgesteld te worden.
4 Dat ook gelovigen bijgelovige daden kunnen verrichten (katholiek gebruik).
5 De gevestigde religies hebben veel moeite gedaan om bijgeloof te bestrijden.
6 bijgeloof en astrologie
7 Chacun sent ... philosophie.
8 Terwijl Paul Caro er van uitgaat dat de mens vooral een zucht heeft naar meer kennis, denkt Claude Jannoud dat het bovennatuurlijke en het bijgeloof de mensen meer fascineert.
9 a aanbeden dier
duivels dier
b een godheid
drager van de zielen van overleden zeelieden
c lugubere dieren
slecht voorteken, of zelfs aankondiger van plotseling overlijden
10 a 's ochtends vroeg
b op zondag
c op de eerste dag van om het even welke maand
11 a Als het vrijdag de 13e is, is er reden tot ongerustheid.
b Onder een ladder doorlopen brengt ongeluk.
12 a Door het overleven van bijgeloof kunnen we zien dat de mens ondanks alles blijft geloven in een bovennatuurlijke macht.
b Suggestie: de conclusie komt niet overeen met de tekst, want die laat voornamelijk zien dat bijgeloof van alle tijden is, en dat bijgeloof bestreden werd en wordt. Er had nog een stuk bij gemoeten om te laten zien dat de mens probeert goede vrienden te blijven met de bovennatuurlijke macht uit de conclusie en de chapeau.

Exercice 51
Leerling.

Document 7 Domptez vos peurs

Exercice 52
1 Beheers uw angsten.
2 Les bonnes idées.
3 Er worden tips gegeven over hoe je je angsten kunt beheersen. Dat is af te leiden uit de woorden 'Domptez vos peurs' (beheers uw angsten) en 'quelques conseils' (enkele tips).
4 vier, vanwege de tussenkoppen
5 2 peur du risque; écoutez-là; peur positive: instinct de conservation: bonne conseillère
Het overlevingsinstinct is een goede raadgever zolang het niet de overhand krijgt.
3 peur de tout; prenez la peur de vitesse; peur négative: elle vous domine
Als je voor alles bang bent, werkt dat verlammend. Je moet grip zien te krijgen op de angst.
4 peur de rien; laissez-la entrer par la fenêtre; négatif: c'est dommage
Als je voor niets bang bent, moet je af en toe je best doen om de angst toe te laten, omdat ze ook prettige bijwerkingen heeft.
6 gebiedende wijs / impératif

Document 8 La cantatrice chauve

Exercice 53
Leerling.

Exercice 54
1 M. Martin doet alsof hij zijn vrouw niet kent.
2 Er wordt steeds een detail toegevoegd.
3 de voortdurende herhaling
4 In eerste instantie niet, want M. Martin blijft op precies dezelfde manier spreken als voorheen. (r. 147)
5 Leerling.

Exercice 55
1 Bijvoorbeeld iets over een linker- en een rechteroog.
2 Leerling.

Dossier 3 Information et communication

Exercice 56
a Saint-Michel
b 19.00 uur
c 100 F (korting 80 F)

Exercice 57
1 Leerling.
2 De schrijver van een beschouwende tekst geeft zijn mening over een bepaald onderwerp. Hieronder vallen recensies en beschouwingen.
De schrijver van een persuasieve tekst probeert de lezer van iets te overtuigen. Hieronder vallen ingezonden brieven en betogen.

Exercice 58
1 cd-rom, internet, televisie
2 Leerling.
3 Leerling.

Document 1 La riche presse des pauvres

Exercice 59
1 De chapeau geeft aan dat de verkoop van daklozenkranten lucratief is en dat de uitgevers niet veel doen voor de resocialisatie. Dat komt ook terug in het artikel.
2 Er wordt veel geld verdiend met daklozenkranten maar niet door de mensen die de kranten op straat verkopen.

Exercice 60
1 A
2 A
3 A
4 B
5 B
6 D
7 A
8 C
9 A
10 D
11 C
12 D
13 C
14 D

Exercice 61
Leerling.

Document 2 Un journal libre est un journal riche

Exercice 62
1 Onafhankelijkheid van de pers in Frankrijk.
2 Louis-Marie Horeau is sinds vijftien jaar journalist bij Le Canard Enchaîné.
3 Le Canard Enchaîné is een satirisch weekblad.

Exercice 63
a de pers
b ondergaan
c een pressie
d een weekblad
e onderwerpen
f het punt waar het om draait
g behalve
h het dagblad
i als zodanig
j de reclame
k toen
l intrekken
m in gevaar brengen
n het evenwicht
o een bedrijfsvoering
p gezond
q niet meer sluitend zijn
r net willen publiceren
s vervelend
t zwichten
u afzwakken
v de klauw

Exercice 64
1 Aan welke vormen van pressie zijn tegenwoordig de kranten in Frankrijk onderworpen?
2 Pressie op de pers wordt altijd door middel van geld uitgeoefend.
3 L'Humanité staat onder invloed van de communistische Partij. In dit geval heeft politieke druk niets met geld te maken.
4 Hoe manifesteren zich deze pressies in een krant als Le Canard Enchaîné, waar u (voor) werkt?
5 d'abord = in de eerste plaats
ensuite = vervolgens
6 Zijn krant bevat geen advertenties; de krant is eigendom van de werknemers.
7 Il est impossible de faire pression sur le 'Canard'.
8 Dat het, als je wel afhankelijk bent van advertenties, veel geld kan kosten om bepaalde dingen te publiceren.
9 Hoe kan men dergelijke pressies weerstaan?
10 Wanneer een krant zijn geld verdient. Daarvoor is het vertrouwen van de lezers en een goede bedrijfsvoering nodig.
11 of de negatieve publicaties niet plaatsen
met als gevolg dat zijn krant de onafhankelijkheid verliest;
of wel plaatsen van negatieve publicaties
maar dan loopt hij financiële risico's.
12 hij in de handen valt van een andere machtige instantie.

Exercice 65
a bijvoeglijk nw. kwetsbaar
b bijwoord noodzakelijkerwijs
c hulpww. + volt.dw. geneigd zijn
d zelfstandig nw. het doel
e werkwoord behandelen
f zelfstandig nw. de gedienstigheid
g werkwoord met elkaar omgaan
h werkwoord getuigen
i zelfstandige naamwoorden een bron van informatie
j bijvoeglijk nw. verderfelijk
k werkwoord bezwijken
l werkwoord vervallen (tot)
m werkwoord opzij zetten
n zelfstandig nw. de wet
o zelfstandig nw. de laster
p voorzetsel bij gebrek aan
q zelfstandig nw. het bewijs
r werkwoord bekennen
s werkwoord overgeven
t zelfstandig nw. de toegang
u zelfstandige naamwoorden een stukje informatie

Exercice 66
1 We komen steeds terug op het geld ...
2 Afhankelijkheid van (industriële) eigenaren van kranten en televisiestations.
3 A
4 Ondergaan journalisten zelf ook pressies van hetzelfde soort, vanuit de wereld van de politiek?
5 B
6 R. 108, omdat het nut dat journalisten hebben bij goede toegang tot informatie vanuit het Front National, zwaarder weegt dan collegialiteit (het feit dat er tegen Le Pen getuigd moet worden bij de rechtbank).
7 Met de al eerder genoemde houding van een krant die geen publiciteit wil mislopen.
8 Zijn er grenzen aan persvrijheid?
9 a drie
b Informatie pas publiceren als er voldoende bewijs is.
Iemands privé-leven dient beschermd te worden.
Journalisten krijgen vaak moeilijk toegang tot informatie.
10 De samenvatting bevat in elk geval de volgende elementen.
? Voorwaarden: onafhankelijkheid van financiering van buitenaf.
? Le Canard Enchaîné kan schrijven wat hij wil, omdat er geen adverteerders zijn en de krant aan de werknemers toebehoort.
? Economische druk: de media zijn afhankelijk van adverteerders en ongunstige publicaties voor de laatsten kan een krant de kop kosten, omdat er een bron van inkomsten wegvalt.
? Mogelijkheden: vertrouwen van lezers, goede bedrijfsvoering.
? Invloed politiek: journalisten hebben een goede band met politici nodig om aan belangrijke informatie te komen. Die goede band kan openheid in de weg staan.
? Grenzen: zelfs als een krant niet economisch afhankelijk is en dus ook niet beïnvloedbaar, dan nog zijn er grenzen aan wat je kunt schrijven, vanwege regels van goed fatsoen of omdat informatie niet toegankelijk wordt gemaakt.

Exercice 67
1 figuurlijk
2 het verschil tussen letterlijk en figuurlijk
3

werkwoorden zelfst. nw. bijv. nw.
a appauvrir 1 un pauvre 1 pauvre
verarmen een arme arm
2 la pauvreté
de armoede
3 un pauvret
een zielepoot
b gagner 1 un gain ? un gagneur 1 gagnable
winnen/verdienen een voordeel ? een winnaar te winnen
2 gagnant
winnend
c payer 1 une paye 1 payable
betalen een salaris betaalbaar
2 un paiement 2 payant
een betaling niet gratis
d (s')enrichir 1 un riche 1 riche
(zich) verrijken een rijke / rijkaard rijk
2 la richesse 2 richissime
de rijkdom schatrijk
3 un richard
een rijkaard
e dépenser 1 la dépense 1 dépensier
uitgeven de uitgave verkwistend
f emprunter 1 un emprunt 1 emprunté
lenen (van) een lening (van) geleend
2 un emprunteur
een lener
g prêter 1 un prêt 1 prêté
lenen een lening geleend
2 prêteur
bereid te lenen
h (s')endetter 1 une dette 1 endetté
schulden maken een schuld in de schulden gestoken
i économiser 1 une économie 1 économe
bezuinigen een staatshuishouding zuinig
2 un(e) économiste 2 économique
een econoom economisch


Document 3 La météo

Exercice 68
a opklaringen, stortbuien
b zonnig
c bewolkt, stortregens
d bedekt/betrokken, regenachtig
e een (atmosferische) storing
f beladen/bedrukt, een donderslag
g de kuststreek langs het Kanaal, neerslag
h hoge temperaturen
i laag, sneeuw
j onweer, regenbuien
k het optrekken, nevel, mist
l een loden zon / felle zon

Exercice 69
1 Rennes
2 Nantes
3 Rouen, Caen
4 Lille, Amiens
5 Paris
6 Metz, Strasbourg
7 Dijon
8 Besançon
9 Poitiers
10 Orléans
11 Limoges
12 Bordeaux
13 Toulouse
14 Clermont-Ferrand
15 Lyon
16 Nice, Marseille, Montpellier
17 Ajaccio

Exercice 70
Voor kaart zie docentenhandleiding of uitwerkingenboek Libre Service 5/6 vwo.

Exercice 71
1 Leerling.
2 Berichten voor de luchtvaart, scheepvaart.

Document 4 Russie: l'homme idéal sur Internet

Exercice 72
Titel: Russie
Koptekst: L'informatique
Introductietekst: amour

Exercice 73
Leerling.

Exercice 74
1 Mariana is aantrekkelijk (blond haar, blauwe ogen, lieve stem, charme).
2 Omdat de interessante Russische mannen het land hebben verlaten en ze geen echtgenoot kan vinden.
3 Door via Internet een man te vinden.
4 Over het gebrek aan geschikte trouwlustige mannen.

Exercice 75
Leerling.

Exercice 76
1 uit (het koude) Rusland
2 'lever' betekent 'optillen, niet vallen'
3 a over Russische vrouwen
b aan de uitgang van het bijvoeglijk naamwoord
4 schieten als paddestoelen uit de grond

Exercice 77
1 de postcommunistische (1), de Stalinistische (2), die van de jaren '60 (3)
2 (1) Vrouwen zijn een goed exportproduct. (2) Trouwen met een buitenlander is anti-vaderlands. (3) Trouwen met een buitenlander is een misdaad.
3 jonge vrouwen en huwelijksbemiddelaars
4 Privées  aux frontières.

Exercice 78
1 a + 4
b + 7
c ?
d + 2
e + 8
f + 9
g + 3
h + 10
i + 5
j + 1
k + 6
2 le moujik
3 Russische man (eigenlijk: boer met een klein bedrijf)

Exercice 79
1 ? Tamara
directrice van een huwelijksbureau
Russische mannen drinken te veel, laten familie in de steek
beeld buitenlandse man niet genoemd
? Tania
gids
lui, onverantwoordelijk en nergens toe in staat
buitenlandse man wil de verantwoordelijkheid nemen voor familie en hij neemt beslissingen
2 Russische vrouwen zijn geduldig, goed, sensueel, traditioneel, romantisch; Westerse vrouwen zijn sterk en onafhankelijk.
3 Leerling.

Exercice 80
Leerling.

Exercice 81
1 Zij is directrice van een huwelijksbureau dat via Internet werkt.
2 Internet-revolutie, toegang tot de wereld
3 Fedorova beheert een server; via deze server verspreidt ze foto's en CV's van haar Russische cliëntes; kandidaten kunnen corresponderen met de cliëntes tegen betaling van 50 franc per adres.
4 Dat ze eindelijk keus heeft uit normale mannen.

Exercice 82
a in tegenstelling tot
b het hoofd op hol brengen
c volgens haar / als we haar moeten geloven
d samengesteld zijn uit
e een dronkaard
f bezoedelen, aantasten

Exercice 83
1 F
2 V
3 F
4 F
5 V
6 V
7 F
8 F

Exercice 84
a het verblijf
b de bijscholing
c niettemin
d geruïneerd hebben
e openen
f zonder grenzen
g de vinger
h een aanzoek
i stapelverliefd worden
j de engel
k de vlechten

Exercice 85
1 Je kunt de successen op de vingers van één hand tellen.
2 Gids, 25 jaar, en de meest gevraagde cliënte.

Exercice 86
1 a III + VI
b VIII
2 Leerling.
3 Leerling.

Document 5 La discrète revanche du poste

Exercice 87
1 le poste, la radio, le média
2 Dat het wordt gekoesterd door het publiek.
3 Veel luisteraars, geen misleidende beelden, vertrouwenwekkend stemgeluid, snel, andere tijden van uitzending, geen voyeurisme.

Exercice 88
a gekoesterd
b aanzetten
c een krachttoer
d de neerslachtigheid
e de buis
f de golf
g een angstig mens
h een afgrond
i op het juiste spoor houden
j verslinden
k gesloten
l het tijdblok
m het hoofd bieden aan
n de rijpheid
o de bende
p boeien
q een meisje
r aan de kant zetten
s de telefooncentrale
t de eerste dag na de zomervakantie
u binnenhalen

Exercice 89
1 36 millions de Français
2 l'homme des années 90
3 l'homme des années 90
4 la radio
5 l'homme des années 90
6 la radio
7 les étudiants
8 un copain (niet in de tekst genoemd)

Exercice 90
1 Op het feit dat historische momenten allemaal direct via de radio mee te maken waren.
2 Omdat televisiebeelden kunnen misleiden.
3 De radio is snel en overal heeft men wel een toestel staan.
4 C
5 alinea 2 + 3
6 B
7 Als Doc op de radio een programma brengt, is dat intiemer dan op tv.

Document 6 Pierre et le loup Microsoft

Exercice 9191
1 a zijn software
b zijn eindexamen
2 a 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
b 4, 7

Exercice 92
a le logiciel
b un éditeur HTML
c la page web
d le lecteur de disques
e le clavier
f l'imprimante
g un mail
h le bouton
i une page d'accueil
j un lien hypertexte
k la souris
l l'ordinateur
m la carte mère
n le disque dur
o le fichier
p convertir
q l'écran

Exercice 93
a + 2
b + 3
c + 1
d + 4

Exercice 94
1 a + 9
b + 8
c + 7
d + 10
e + 11
f + 3
g + 4
h + 6/5
i + 5/6
j + 12
2 uiterlijk: bescheiden lach, blauwe ogen, klein
familie: jonger broertje, moeder, vader
beroep vader: onderzoeker aan de universiteit van Grenoble
beroep moeder: geen
karakter: bescheiden, opgewekt, doorzetter
school: laatste jaar lyceum, bac S (scientifique)
goed in: wiskunde
zwak in: Frans

Exercice 95
a een werkgeheugen
b een megabyte
c een toepassing
d een tekstverwerker
e de tekstverwerking
f opslaan
g een back-up
h een HD-flop, een diskette
i surfen
j het net
k aanklikken
l downloaden
m de verbinding
n de server
o het wachtwoord
p de e-mail
q de mailbox

Exercice 96
1 Leerling.
2 Ministère de l'Equipement et du Logement, stichting 'Arche de la Fraternité', expositieruimte 'Source d'Europe'.

Document 7 Le grand défilé des emballages

Exercice 97
1 verpakkingsmaterialen als afval
2 glas, GFT, papier en karton
3 drie
4 glas, GFT, papier/karton
5 drie
6 C
7 Hoe kun je dit materiaal verantwoord weggooien?
8 Wat er met het weggegooide materiaal gedaan kan worden.
9 1 glas
eenvoudig product ? gemaakt van zand
als geen statiegeld, na gebruik in container
vervolgens naar fabriek voor omsmelting
2 GFT
is 100% natuurlijke 'verpakking'
toch langzaam afbreekbaar, daarom in vuilnisbak
of als je een tuin hebt, op composthoop
3 papier/karton
wordt bijna altijd gebruikt in verpakkingen
na gebruik in vuilnisbak of papierbak
kringlooppapier ? makkelijk te maken, goed te gebruiken
10 Leerling.
11 Vacances Propres is een organisatie die ervoor zorgt dat plekken waar veel toeristen komen, schoon blijven.

Document 8 La plus que vive

Exercice 98
Leerling.

Exercice 99
1 De overleden moeder van Clémence en Hélène.
2 tranen en gelach
3 Bij een puber als Hélène is ergernis vaak een teken van liefde.
4 Dat ze haar moeder, een week na haar overlijden, wil bellen.
5 Dat we naar de overledenen moeten luisteren, meer dan tegen ze praten.

Exercice 100
Leerling.

Exercice 101
Leerling.

Dossier 4 Responsabilités

Exercice 102
Leerling.

Document 1 La délinquance au boulot

Exercice 103
1 criminaliteit op het werk
2 Leerling.
3 Leerling.

Exercice 104
a het werk
b een werkgever
c het accountantsbureau
d een onderneming
e in zwang
f de diefstal uit de voorraden
g de onkostendeclaraties waarmee geknoeid is
h het gebruik van bedrijfsgoederen
i voor persoonlijke doeleinden
j de diefstal van contanten
k erger
l ophouden
m zich verspreiden
n een stijging
o een afdrift
p in Frankrijk
q de kruimeldiefstal
r zich ongerust maken
s een heel gewichtig probleem
t de hoogste geledingen
u de wet
v in der minne schikken
w op heterdaad betrappen
x ontslagen worden
y aan de kaak stellen
z de morele waarden

Exercice 105
1 1 championne
2 Les salariés
3 la fraude
4 Le montant
5 les patrons
6 le sujet
7 L'entreprise
8 un coupable
9 la conjoncture
10 la perte
2 a stelende werknemers
b zwarte schapen
3 Leerling.
4 Leerling.

Document 2 Non aux enfants esclaves

Exercice 106
1 kindslaven
2 Leerling.

Exercice 107
Leerling.

Exercice 108
1 a een sprankje hoop
b garanderen
c een illusie
d in staat zouden blijken te zijn
e doeltreffend
f geen enkel effect hebben gehad
g is te hulp geroepen
h zich opwerpen als
2 a het insluiten / de opname
b een clausule
c fatsoenlijke
d een inmenging
e toegevoegde/extra
f zouden op straat terechtkomen
g ontbreken
h dit inkomen
i het percentage
j een wetgeving
k een uitweg
l het gedrag
m ophouden
n het ontstaan
3 a heeft het voortouw genomen
b hun herkomst
c een arbeidskracht
d erbij blijven dat
e de afschaffing
f het niet uitbetalen
4 Leerling.

Exercice 109
Leerling.

Exercice 110
1 Nu er in India een label op de markt is verschenen dat garandeert dat hun tapijten niet door kinderen zijn vervaardigd, kun je spreken over een sprankje hoop in het gevecht tegen kinderarbeid.
2 a Negatief. (De auteur beschouwt het initiatief op zich als interessant maar zij twijfelt sterk of de autoriteiten daadwerkelijk kunnen controleren of er inderdaad geen kinderarbeid is verricht. Het label is dus slechts 'een illusie'. Zij gelooft er niet in.)
b risque hélas de n'être qu'un leurre (r. Cool
3 In alle handelsovereenkomsten zou een sociale clausule opgenomen moeten worden die goede werkomstandigheden voor de arbeiders garandeert.
4 Duizenden kinderen komen dan op straat te staan en dat terwijl scholen ontbreken; ook missen vele gezinnen dan extra inkomsten. Er zal dus een hoger percentage kinderen in de prostitutie werkzaam zijn.
5 a de invoerende landen
b A
6 a nee
b Certains semblent prêts à jouer le jeu.
7 a Juist is Levis en/of Ikea.
b Levis heeft een sociale garantieclausule opgenomen in zijn contracten en de Chinese productie-eenheden gesloten.
Ikea heeft op de tv zijn excuses aangeboden voor kinderarbeid en de aankopen tijdelijk gestaakt om met zekerheid de herkomst van de tapijten te kunnen garanderen.
DMC (schuldig aan kinderarbeid) heeft beleefd geweigerd om mee te werken aan een voorstel van de Europese autoriteiten en heeft dus niets gedaan tegen kinderarbeid.
8 Ze vechten voorlopig tegen de wanbetaling (onderbetaling / geen betaling) van kinderen.

Exercice 111
1 le BIT
2 une 'clause sociale'
3 la clause sociale (ook 'l'insertion d'une clause sociale')
4 les Etats concernés
5 les entreprises
6 les entreprises (importatrices)
7 celles du secteur de l'alimentation et du luxe
8 les personnes qui travaillent pour le programme ... au BIT

Document 3 Pour ou contre le droit de vote

Exercice 112
Leerling.

Exercice 113
1 certains/d'autres
2 r. 10 tot en met r. 18
3 Argument 1 Jongeren hebben zich en masse ingeschreven in het kiesregister.
Argument 2 Als er een overlegorgaan voor jongeren wordt opgezet, komen ze ook.
Argument 3 Jongeren ontplooien zelf ook initiatieven.
4 alle drie C (feitelijke argumenten)
5 r. 22 tot en met r. 25
6 Je geeft jongeren geen werkelijke macht; jongeren zijn nog niet rijp genoeg; veel jongeren stemmen ook niet als ze wel mogen stemmen.

Exercice 114
1 Delphine pour
Nejma contre
Carole contre
Kader contre
Alexandre contre
Hamed contre
2 Delphine Je kunt eindelijk direct invloed op het beleid uitoefenen.
Nejma Jongeren zijn nog niet voldoende gevormd.
Carole Jongeren zijn nog te beïnvloedbaar.
Kader Jongeren vragen toch de mening van hun ouders, ze geven niet hun eigen mening, omdat ze nog niets van politiek af weten.
Alexandre Jongeren zijn gemakkelijk te beïnvloeden door politici omdat ze nog geen kennis van zaken hebben.
Hamed Voor alles zou je meerderjarig moeten worden op hetzelfde moment.

Exercice 115
a supprimer opheffen
b réduire verminderen
c inaugurer inwijden
d nécogier onderhandelen
e abolir afschaffen
f adhérer aanhangen
g adopter aannemen
h modifier wijzigen
i se composer de samengesteld zijn uit
j convoquer bijeenroepen
k voter stemmen
l renverser omverwerpen
m être élu verkozen worden
n acquérir verkrijgen

Exercice 116
personen anders
a un adjoint een wethouder la municipalité de gemeente, het gemeentebestuur
b un électeur een kiezer la constitution de grondwet
c un mineur een minderjarige le scrutin de verkiezing
d le maire de burgemeester l'urne de stembus
e le préfet de prefect un arrêté een verordening
f l'adversaire de tegenstander la séance de zitting
g un syndicaliste een vakbondsman la démission het aftreden
h un réfugié een vluchteling le traité het verdrag
i un conseiller d'Etat een lid van de Raad van State le suffrage universel het algemeen stemrecht
j un délégué een afgevaardigde une loi een wet

Exercice 117
1 Leerling.
2 Leerling.
3 Le ministère des Affaires étrangères
Le ministère de l'Interieur
4 De driekleurenvlag, La Marseillaise, Marianne, 14 juli, de haan, het zegel van de Staat.
5 Leerling.

Document 4 Examen. Le code de la route

Exercice 118
1 a Leerling.
b reglement voor het eindexamen
2 le bac
3 D (ironisch!)
4 2 Geen officiële documenten vergeten.
3 In geval van nood is er een examenmogelijkheid in september.
4 Als je niet kunt schrijven, kun je via de dokter tijdsverlenging en hulp aanvragen.
5 Zorg voor het juiste schrijfgerei en andere benodigdheden.
6 Tijdens het eerste uur mag je de zaal niet verlaten tenzij je ziek bent.
7 Als je niets weet op te schrijven, moet je toch je gegevens invullen.
8 Op fraude staan strenge straffen.
9 Er zijn manieren om toch wat op te kunnen schrijven als je gespannen bent.
10 Pas goed op je cijferlijsten, ze worden slechts één keer verstrekt.
SoepVanDeDag
SoepVanDeDag
Admin

Aantal berichten : 290
Registratiedatum : 02-10-10
Leeftijd : 28
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum